Extra Uppgifter
Nedan finns en lista med uppgifter som du borde klara på egen hand (kanske med syntaxhjälpen för ett visst slutbetyg.
Variabler
Betygsnivå E
- Fråga efter två tal och visa summan, differens, produkt, kvot och rest.
- Visa i uppgiften ovan skillnad mellan heltalsdivision och decimaltaldivision
- Testa om ett tal är delbar med ett annat.
- Beräkna den matematisk korrekta kvoten av två heltal. (typkonvertering)
- Gör att ett objekt (cirkel, rektangel) rör sig till höger
Betygsnivå C
Grafik
Nivå E
- Du kan sätta ihop en lite komplexare form med hjälp av rektanglar, ellipser och linjer. Visa att du kan byta färg och linjens tjocklek.
Selektion (if-satser)
Betygsnivå E
- Ett program som beräkna priset för en biobiljett (barn 80, vuxna 100) pga ålder.
- Ett program som låta en rektangel förflytta sig till höger och stanna vid fönsterkanten.
- Ett program som avgör om ett tal är delbar med 2
Betygsnivå C
- Ett program som beräkna priset för en billjett för minst tre olika grupper. Se kapitel Selektion , laboration 2.
- Ett program som låta en rektangel förflytta sig till höger och vänster och studsar vid fönsterkanten. Se till du klara det med en enda if-sats.
Interaktion
Betygsnivå E
- Du reagera på tangenthändelse via keyPressed()-metoden. Till exempel styra ett objekt med ASDW eller piltangenterna
- Du kan reagera på mushändelser. Ett objekt ska placeras på musen position.
Betygsnivå C
- Du kan skilja mellan olika mushändelser såsom mousePressed eller mouseReleased. Använda det för att kunna rita en linje eller rektangel.
Iteration
Betygsnivå E
Du kan skriva
- Ett program som rita ut ett antal objekt (tex cirklar) enligt ett viss mönster. Till exempel en rad objekt med jämna mellanrum, ökande storlek eller varierande färg. Du klara det med for- eller while-satser.
Betygsnivå C
- du klara att kombinera flera for-/while-satser eller for/while-satser i samband med if-satser. Till exempel flera rader med objekt, schackbräda, en pyramind av bollar eller en rad cirklar med var femte cirkel en annan färg.
Slump
Betygsnivå E
- Du kan placera ett antal objekt slumpvis på skärmen. Du kan generera slumptal att inga objekt hamnar innanför fönstret, inga bortklippta delar.
- Du kan välja slumpvis en bild som ska visas. (se uppgift med tärningar)
Betygsnivå C
- Dukan generera slumptal precis efter behov. Till exempel Snake. Maten ska placeras slumpvis men alltid på koordinater som är multipla av 20 och inte för nära kanten.
- Du kan slumpa fram en hastighet för ett objekt i intervallet -5 till 5 i steg av 0.1.
- Du kan rita ut en tal serie 1-49. Fem av de ska få en annan färg. Val av dess fem sker med hjälp av slump. (typ lottosedel)
Fält - Array
... kommer snart
Tecken och Strängar
... kommer snart