Tips och Trixs
| instruktion | Kommentar | 
|---|---|
| if(halt) return; | Hoppa ur en metod, tex draw. Om halt är 'true' så avslutas draw() på en gång och nästa omgång börja. | 
| ((java.awt.Canvas) surface.getNative()).requestFocus(); | Ibland får fönstret inte fokus dvs reagera inte på tangentslag. Läg denna instruktion i setup() blocket. då får fönstret fokus. | 
| noLoop(); | draw()-blocket körs inte längre. Väldigt användbar för Game Over | 
fördefinierade variabler
I processing finn en hel del variabler som är redan deklarerade vid programstarten. Det används av programmet för olika syften. 
Men vi kan läsa och använda värden i programmet. 
Om du vill rita något i mitten av fönstret kan du ta helt enkelt width/2.
| variabelnamn | Värde | 
|---|---|
| width | Fönstrets bredd. Får ett nytt värde om instruktion size(a,b) används. Då får width värdet a. | 
| height | Fönstrets höjd. Får ett nytt värde om instruktion size(a,b) används. Då får height värdet b. | 
| key | Innhåller senaste tecken från tangentbordet. | 
| keyCode | Innehåller vilken specialknapp användes sist. Möjliga värdet: LEFT, RIGHT, UP, DOWN, ENTER, RETURN, DELETE, BACKSPACE, SHIFT, ALT, CONTROL. | 
| mouseX | Musen aktuella distans från fönstrets innre vänsterkant (muspekarens spets) | 
| mouseY | Musen aktuella distans från fönstrets innre överkant (muspekarens spets) | 
typkonvertering
Det fins oftast behovs att typkonvertera. En sammanfattning